Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Reforma mediów społecznościowych w Turcji. Prezydent Erdoğan walczy w sieci

gazetaprawna.pl, 8 lipca 2020 r. Ankara chce utemperować platformy internetowe, nakładając na nie nowe obowiązki i zwiększając kontrolę państwa, a wszystko w imię walki z mową nienawiści. Kontrolować lub zamknąć – to podejście prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana do Twittera i pozostałych serwisów społecznościowych, a także innych platform gromadzących internautów, w tym Netflixa. Szczegóły regulacji szykowanych przez Partię Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) podał prorządowy dziennik „Hürriyet”. Czytaj więcej…


“Niech wygra najładniejszy”. Polki mówią, co myślą o seksistowskich memach

kobieta.wp.pl, 8 lipca 2020 r. Kampania wyborcza trwa, a w sieci pojawiają się kolejne memy sugerujące, że kobiety głosujące na Rafała Trzaskowskiego kierują się wyłącznie wyglądem kandydata, nie jego programem. – Nie ma żadnych różnic w poziomie wiedzy na tematy polityczne pomiędzy kobietami a mężczyznami – komentuje socjolog Marta Żerkowska-Balas. Choć mamy XXI wiek, seksistowskie żarty nadal mają się świetnie, a tym, którzy się nie śmieją, zarzucany jest brak poczucia humoru. 12 lipca Polki i Polacy wybiorą prezydenta. Z jednej strony coraz więcej mówi się o tym, że w tegorocznych wyborach szczególnie ważne jest to, żeby kobiety poszły do urn i aktywnie rozwija się akcja “Dziewczyny zdecydują”, z drugiej pojawiają się w sieci memy sugerujące, że kobiety niewiele mają do powiedzenia w kwestiach politycznych i jeżeli oddadzą głos na Rafała Trzaskowskiego, zrobią to, “bo jest przystojny”. Czytaj więcej…


TikTok promował antysemickiego mema z obozu śmierci

bbc.com, 7 lipca 2020 r. TikTok usunął zbiór filmów uznanych przez BBC za wykorzystujące „obrzydliwą” antysemicką piosenkę, która uzyskała ponad 6,5 miliona wyświetleń. Piosenka pojawiła się w aplikacji w niedzielę i zawiera słowa: „Jedziemy na wycieczkę do miejsca zwanego Auschwitz, czas na prysznic”. Pierwsze wideo, w którym wykorzystano tę piosenkę, pokazało gigantycznego skorpiona-robota ze swastyką atakującą i zabijającą ludzi. Czytaj więcej…