Największy problem? Social media wykorzystują prawa człowieka motywując to swoim brakiem odpowiedzialności i nieprzejrzystością, działając tak jakby w wolnej przestrzeni. Następnie narażają na szwank te same prawa, dążąc do osiągnięcia zysków.

Wiele rzeczy jest nie tak, jeśli chodzi o social media. To jak działają i jak ludzie z nich korzystają również nie jest w porządku. Rozwiązania oferowane przez media społecznościowe są nastawione na zapewnienie kontynuacji ich zysków. Rozwiązania oferowane przez władze, a w zasadzie regulacje, mają na celu zniechęcenie do wzmocnienia pozycji publicznej, a tym samym zapewnienie kontroli nad władzą. Oba te rozwiązania mogą na razie spowalniać problemy, ale w dłuższej perspektywie wzmacniają je, a nie rozwiązują.

Podstawowe problemy generowane przez social media obejmują:

– nieprzejrzystość w funkcjonowaniu i działaniu,
– czerpanie zysków z reklam przez sprzedawanie danych użytkowników,
– siłę jaką posiadają ze względu na liczbę użytkowników,
– ich nieodpowiedzialność.

Social media – rozwiązanie problemów

Rozwiązanie problemów związanych z Internetem powinno koncentrować się wokół społeczeństwa.

Wzmocnienie opinii publicznej

Skala problemu jest ogromna, a każde rozwiązanie wymaga ogromnej pracy. Jest to możliwe tylko przy milionach ludzi działających we właściwy sposób. Większość użytkowników powinna mieć wystarczające uprawnienia, aby zrozumieć, co się dzieje, co jest nie tak i co jest dobre.

Umiejętność korzystania z mediów i informacji to jedna sprawa, zaś bezpieczeństwo cyfrowe – kolejna. Ale to nie wystarczy. Ponieważ social media są obecne w naszym życiu, musimy znaleźć sposób na wzmocnienie pozycji we wszystkim.

Sprawienie, aby social media były odpowiedzialne

Media społecznościowe muszą przestać naruszać podstawowe prawa użytkowników do uzyskiwania zysków. Powinny być proaktywne i łatwo reagować na zgłaszane treści.

Media społecznościowe powinny gromadzić bardziej publicznie dostępne informacje o udostępnianych linkach. Przykładem może być identyfikacja źródeł – jak długo witryna działa, jaka jest jej aktywność, kto jest jej właścicielem, jaki to rodzaj strony. Takie informacje powinny być wyświetlane w widocznym miejscu, aby użytkownicy mogli je przejrzeć.

Odpowiedzialność i przejrzystość social media, a także ich odpowiedzialność społeczna, ponieważ korzystają one z podstawowych praw człowieka, to rzeczy, bez których powyższe problemy nigdy nie zostaną rozwiązane.