Treść polityczna pod przykrywką filmu instruktażowego dotyczącego makijażu na TikTok w ostatnim czasie stała się wyjątkowo popularna. Zwróciła uwagę na restrykcyjne metody moderacji treści przez platformę.

Feroza Aziz, której konto zostało zawieszone na miesiąc, nakręciła samouczek o tym, jak wykonać makijaż. Zachęcała w nim jednoczesnie widzów do przyjrzenia się kryzysowi, który ma obecnie miejsce w Chinach.

Publikując wideo jako film instruktażowy o makijażu, Aziz zmanipulowała algorytm rekomendacji TikToka. Algorytm ten rzekomo uprzywilejowuje treści takie jak samouczki, a obniża zasięgi treściom politycznym. Firma twierdzi, że konto Aziz zostało zawieszone z innych powodów. Ten ruch został jednak mocno skrytykowany.

Problem numer 1

Relacje TikTok z Pekinem są w Stanach Zjednoczonych pod lupą. Ostatnie posunięcie platformy oraz doniesienia, że aktywnie tłumi treści polityczne, może dolać oliwy do ognia. Film Aziz został od razu przywrócony po ujawnieniu informacji o takim stylu moderowania treści.

Podobno, według tejże polityki, moderatorzy mają ograniczali popularność treści politycznych i protestujących na platformie. Wszystko to dzieje się w kontekście ostatnich problemów TikTok z administracją USA. Obawia się on związku aplikacji z rządem chińskim, biorąc pod uwagę rosnące wpływy tej aplikacji w Ameryce.

Obawy Amerykanów doprowadziły do tego, że wojsko USA informowało kadetów, aby zaprzestali używania aplikacji do rekrutacji, pomimo jej skuteczności. Ze swojej strony TikTok kategorycznie zaprzecza jakiemukolwiek bliskiemu związkowi z Pekinem. Rygorystyczne zasady moderowania treści TikTok można odczytać jako próbę usatysfakcjonowania Pekinu. Możliwe jest również, że wynikają one z decyzji o obojętnym podejściu do dezinformacji, ponieważ inne, większe platformy, nadal zmagają się z jej rozprzestrzenianiem.

Problem numer 2

TikTok jest najbardziej popularny wśród młodych ludzi, którzy używają mediów społecznościowych do aktywizacji politycznej i społecznej. Prawdopodobnie nie zareagują oni dobrze na żadną formę cenzury z tego powodu.

Według badań przeprowadzonych przez Hootesuite i We Are Social, 41 proc. użytkowników TikTok ma od 16 do 24 lat. Oznacza to, że jego podstawową grupą użytkowników są młode pokolenia i generacja Z. Tacy ludzie postrzegają media społecznościowe jako miejsce do wyrażania swoich opinii i propagowania spraw, które uznają za ważne.

Aby platformy przemawiały do tego pokolenia, muszą stworzyć markę kojarzoną ze świadomością i odpowiedzialnością na arenie społecznej i politycznej. Może to spowodować problemy, jeśli ta grupa zacznie odczuwać, że jest uciszana.

Firma powinna bardziej otwarcie komunikować o swoich decyzjach dotyczących polityki moderacji treści, inaczej może narazić się na krytykę użytkowników.