Przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego Facebook uznał walkę z dezinformacją za priorytet. Jednym ze sposobów ograniczania rozpowszechniania fałszywych wiadomości na tej platformie będzie współpraca z niezależnymi fact-checkerami. Portal ogłosił właśnie rozszerzenie tego programu o pięciu nowych partnerów lokalnych: Ellinika Hoaxes z Grecji, FactCheckNI z Irlandii Północnej, Faktograf z Chorwacji, Obserwator w Portugalii i Patikrinta 15min na Litwie. Organizacje te będą sprawdzać i oceniać dokładność zamieszczanych w czasie wyborów treści.

Wszyscy partnerzy platformy zajmujący się sprawdzaniem faktów są akredytowani przez Międzynarodową Sieć Kontroli Faktów (IFCN), która stosuje takie standardy jak bezstronność i przejrzystość źródeł. Partnerzy ci są również częścią wspólnych działań prowadzonych przez IFCN w celu sprawdzania treści związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Od teraz wszyscy uczestnicy grupy tzw. FactCheckEU będą mogli oceniać i przeglądać 24 na dobę publikowane wpisy.

21 partnerów z całego świata

Program Facebooka obejmuje obecnie 21 partnerów w 14 językach europejskich: chorwacki, duński, holenderski, angielski, francuski, niemiecki, grecki, włoski, litewski, norweski, polski, portugalski, hiszpański i szwedzki. Gdy fact-checker ocenia informację jako fałszywą, portal umieszcza ją niżej na tablicy głównej, znacznie ograniczając jej dystrybucję. Zmniejsza to rozpowszechnianie danej informacji i liczbę osób, które ją widzą.

Z doświadczenia platformy wynika, że gdy informacja zostanie oceniona jako fałszywa, udaje się zmniejszyć jej dystrybucję nawet o 80 proc. Strony i domeny, które wielokrotnie udostępniają fake nwesy, również zauważą zmniejszoną częstotliwość ich wyświetlania. Zdolność takich stron do zarabiania i reklamowania zostanie również zablokowana. Takie działanie pomoże ograniczyć rozpowszechnianie fejków motywowanych finansowo.

Platforma usuwa konta i treści, które naruszają jej standardy społeczności lub zasady reklamowe, ogranicza też rozpowszechnianie fałszywych wiadomości i nieautentycznych treści, takich jak materiały o charakterze clickbaitowym. Zgodnie z tym podejściem Facebook pracuje nad dodatkowymi sposobami ochrony eurowyborów.

Nowy wskaźnik „click-gap”

System rankingu Facebooka wykorzystuje wiele wskaźników, aby dać użytkownikom gwarancję, że zobaczą te informacje, które są dla nich istotne i interesujące. Niedawno wprowadzono nowy wskaźnik o nazwie „click-gap”, który pozwala określić, czy witryna produkuje treści niskiej jakości, patrząc na procent całkowitej liczby kliknięć Facebooka i porównując tę liczbę z danymi z innych źródeł. Witryny o wysokim współczynniku kliknięć mogą generować treści o niższej jakości, w tym dezinformację.

Rozszerzanie przycisku kontekstowego

Aby pomóc ludziom ocenić wiarygodność artykułu, Facebook udostępnił przycisk, który wyświetla więcej informacji na temat źródła artykułu. Przykładem może być wpis na Wikipedii i miejsce udostępniania artykułu. Rozszerzenie to ma na celu wskazanie, czy dana strona publikowała wcześniej treści dezinformacyjne, a także „Wskaźniki zaufania”, które są udostępniane przez wydawców w postaci linków prowadzących do np. kodeksu etyki, polityki wydawcy, własności / finansowania czy składu zespołu redakcyjnego.

Zakładka „Jakość strony”

Aby lepiej informować menedżerów stron o zasadach dotyczących wielokrotnego udostępniania fałszywych informacji, Facebook dodał zakładkę „Jakość strony”. Jeśli strona wielokrotnie publikowała dezinformacje, obniża się wartość wszystkich treści tej strony na Facebooku i blokowana jest jej możliwość reklamowania się lub korzystania z produktów generujących przychód. Zakładka „Jakość strony” poinformuje administratorów stron, czy wielokrotnie udostępniali fejki.

Informowanie administratorów grup o narzędziach do wykrywania dezinformacji

Wkrótce administratorzy grup zostaną poinformowani, czy osoba sprawdzająca fakty oceniła treści, które zostały dotychczas opublikowane w ich grupach jako fałszywe. Zostaną obniżone wartości wszystkich treści na grupach na tablicy głównej, jeśli grupa wielokrotnie dzieliła się dezinformacją. Będzie się to odbywać taki sam sposób, w jaki strony i domeny mają zaniżane wartości wszystkich treści, jeśli często udostępniają fake-newsy.

Źródło: newsroom.fb.com